Jumat, 08 Mei 2020

Kama adalah kampung kecil yang terletak di pinggir sungai Baliem di kota Wamena. Sungainya yang teduh namun arus airnya sangat menghanyutkan, ia telah menelan banyak korban jiwa. Walaupun airnya tidak sejernih air zam-zam, ia menghasilkan ikan dan udang yang berlimpah.

Di kampung itu didiami beberapa kepala keluarga, keseharian mereka petani pekebun  dan nelayan lokal. Kampung itu di pimpinan oleh seorang kepala suku yang gagah dan berwibawa, ia mempunyai seorang anak laki-laki yang hobinya suka memancing.

Anak lelaki itu usianya kira-kira 18 tahun, suatu ketika anak itu hendak menjual hasil tangkapannya. Ia pun beranjak dari rumahnya hendak menjual ke pasar, di pertengahan perjalanan anak itu  bertemu dengan seorang pedangan warung makan dan menawarkannya. "Beliau bawah apa?" Sapa pedangan itu. "Ikan mujair." Sahut anak itu, sambil menunjukkan ikan yang dibawanya, "Kalau ikan yang kecil-kecil ini harga 30.000,- ribu, dan yang besar ini harganya 50.000,- ribu." Imbuhnya lagi. "Iya, aku akan ambil semuanya." Kata pedagang itu, "Ngomong-ngomong siapa nama kamu? Nak!" Tambah pedagang itu lagi. "Pak, sudah tahu namaku, tadi bapa sudah memanggil namaku." Tutur anak itu. "Nak! Aku serius, aku belum tahu namamu?" Kata pedangan warung. "Ohw...!! Namaku Beliau pak." Imbuh anak kepala suku itu. "Jadi namamu Beliau ya, Nak." Kata pemilik warung itu, terdiam.

Beliau pun, berjalan menuju pasar hendak membeli keperluan rumah dan keperluan alat-alat pancingnya. Sesudah membeli keperluannya Ia pun meninggalkan pasar dan berjalan ke perkampungan di pinggir kali Baliem.

Sekian...!!! 🙏🏽❤️🙏🏽

#sobBELIAU

0 comments:

AD BANNER

BTemplates.com

Kategori

AD BANNER

Aku Papua

Aku Papua

Izaak S Kijne

Izaak S Kijne

Firman Tuhan


"Hendaklah perkataan Kristus diam dengan segala hikmat mengajar dan menegur seorang akan yang lain dan sambil menyanyikan mazmur, dan puji-pujian dan nyanyian rohoni, kamu mengucap syurkur kepada Allah di dalam hatimu"



" KOLOSE 3:16"


Post Top Ad

Your Ad Spot

Sponsor

test
Responsive Ads Here

Pengikut

Popular Posts